„Jeżeli chcesz zapunktować u Google swoim SEO, zapomnij o SEO”

Uzyskanie informacji od kogoś, kto pracował w SQT/Webspam Team (Google’s Search Quality) i nie nazywa się Matt Cutts można uznać za coś naprawdę wyjątkowego. Google dzięki swoim specjalnym programom socjalnym dla pracowników (pensja nawet po śmierci pracownika) dba o ich lojalność. Czasami zdarza się jednak wyjątek.

Adre Weyher, na którego profilu w LinedIn widnieje informacja,  jakoby przez dwa lata był członkiem serach quality team, niedawno przeprowadził rozmowę z Jamesem Narwquayem (marketingowcem specjalizującym się w reklamie cyfrowej/ pozycjonowaniu) i podzielił się kilkoma interesującymi komentarzami, które mogą – o czym powiem więcej poniżej – pomóc osobom z branży SEO, oraz webmasterom zrozumieć trochę lepiej, jak Google widzi poszczególne taktyki i strategie pozycjonowania.

Informacja dodatkowa: Google skomentowało wypowiedzi Andre jako nieprawdziwe. Dzień po publikacji jego tekstów, Google ogłosiło, że Weyher nie pracował nad inżynierią web spamu oraz algorytmami Google. Stwierdzili również, że znaleźli wiele błędów w jego wypowiedziach. Poniżej zaprezentuje pełne stanowisko Google w tej sprawie. Weyher również nie pozostał dłużny i odpowiedział, że chodź nie był zatrudniony jako inżynier, współpracował z drużyną webspamu’u. Jego stanowisko również zamieszczam na dole strony.

Weyher wyjaśnia, że każda osoba w SQT jest odpowiedzialna za wybrany „rynek” lub „specjalizację”. On sam był odpowiedzialny za jakość zawartości strony (np. tekstów) oraz jej profil back linkowy. Poniżej przestawiam wybrane cytaty, które uważam za najbardziej interesujące. Moje komentarze natomiast są pisane kursywą.

Budowanie Linków

„Wszyscy wiedzieli, że Pingwin będzie wymierzony w linki, jednak nie myślę, że ludzie spodziewali się, że będzie on miał aż tak wielki wpływ na wyniki jak się później okazało. W tym momencie twórca strony internetowej odchodzi od zmysłów gdy myśli o poleganiu na technikach, które były popularne 8 miesięcy temu”.

Tutaj odnosi się do słynnego ulepszenia algorytmu Google o nazwie Pingwin, który został wprowadzony pod koniec kwietnia. Google zakładało, że wpłynie on na około trzy procenty wyników wyszukiwania. Od tamtej pory zostały wprowadzone jeszcze dwa „usprawnienia” tego algorytmu: w końcówce maja oraz na początku grudnia.

„Nie tylko to, lecz również weźmy na przykład PR, uzyskiwanie linków ze stron o wysokim wskaźniku PR zawsze było wartościowe, dzisiaj jednak znacznie ważniejszy jest link ze strony tematycznie powiązanej z Twoją, to dzisiaj jest nowy PR.”

„(…) nie odrzucajmy katalogów stron całkowicie. Słyszałem ludzi mówiących o katalogach jak o czymś złym, radzili oni również innym ich unikania. Dobre, moderowane katalogi, lub katalogi tematyczne są ciągle warte zainteresowania.”

Co Czyni Profil Linkowy Spamerskim?

„Istnieje kilka dobry elementów, które warto wziąć pod uwagę, np. jaka jest całkowita liczba linków prowadzących do strony? Bardzo ważne jest również to, jaka jest jakość stron z których one pochodzą. Czy strony wyglądają na „prawdziwe”, czy są może one jedynie po to, aby wysyłać linki? Jakie anchor texty są wykorzystywane? Jaki jest stosunek handlowych tekstów w stosunku do „ludzkich”?”

Jedną z najważniejszych rad, które otrzymałem po Pingwinie to informacja dotycząca wagi różnicowana anchor textów kierujących bezpośrednio do pozycjonowaniej strony. Wywiad ten zdaje się potwierdzać, że Google wciąż zwraca (lub zwraało) uwagę na teksty znajdujące się w linkach.

Optymalizacja Strony www (On-Page SEO)

„Oczywiście nie możesz przegiąć z optymalizacją, jako że Google karze również za „przeoptymalizowanie” strony, więc nie zamieszczaj [masakra!] więcej niż 2 komercyjnych słów kluczowych w tytule, w przeciwnym razie Google pokręci nam nimi nosem.”

Google nie zgadza się z tym cytatem. Sam również nigdy nie słyszałem, jakoby Google ukarało kogoś za zamieszczenie słów kluczowych w tagach tytułowych.

„Staraj się pracować nad Twoją stroną internetową w taki sposób, jakby SEO nie było uwzględnione w planach.”

„(…)to, co staram się przekazać ludziom brzmi następująco; jeżeli chcesz zapunktować u Google swoim SEO, zapomnij o SEO.”

Możemy tutaj zacytować klasyk dotyczący zaplecza- najlepsze zaplecze to takie które działa, i znajduje się w ogonie wyników Google.

Końcowe Przemyślenia

Artykuł zawiera wiele ciekawych i potencjalnie wartościowych informacji na temat tego, jak Google widzi poszczególne strategie SEO. Należy jednak mieć na uwadze, że są to słowa jedynie jednego członka ogromnego zespołu Google. Jak w każdym wywiadzie, czytelnik powinien starać się oddzielić fakty potencjalnie możliwe od nonsensów.

Komentarz Google dotyczący wypowiedzi Weyhera:

Nie pracował on nad inżynierią antyspamową lub algorytmami Googla. Z tego co zauważyliśmy, w swoim krótkim wywiadzie podał on kilka nieprawdziwych oświadczeń, zalecamy więc odnoszenie się jedynie do zaufanych źródeł informacji na temat zasad działania Google.

Odpowiedź Weyhera na komentarz Google padła tego samego dnia, oto jego treść:

Nie byłem inżynierem i nie byłem odpowiedzialny za tworzenie algorytmu w żaden sposób. Nikt z Google nie zna całego obrazu (algorytmu), za wyjątkiem może jednego inżyniera znajdującego się jeden poziom pod Larrym Page’em  (twórcą Google’a).

Moim zadaniem w SQT, prowadzonym pod przewodnictwem Matt’a Cutts’a było egzekwowanie regulaminu Google, w szczególności związanego z jakością treści i profili back linkowych, stosowaniem odpowiednich kar i generowaniem raportów, które zostaną wzięte pod uwagę przez inżynierów webspam’u.

Dzięki przeglądaniu setek przypadków, czego NIE wolno robić, nauczysz się jakie są limity i w którym momencie Google zaczyna widzieć coś jako spam.

Moje odpowiedzi w oryginalnym wywiadzie został oparte na moim doświadczeniu z ostatnich 2 lat, gdy pracowałem w drużynie (SQT). Oczywiście jest ważnym podkreślenie, że nie jestem oficjalnym pracownikiem Google odpowiedzialnym za udzielanie informacji. Niektóre rzeczy jednak, które poznałem podczas pracy w Google, są wciąż aktualne.

Poszukujesz firmy która profesjonalnie zajmie się kampanią Twojej strony www Szczecin w wyszukiwarce Google? Skontaktuj sie z znami!